Skräckfärd

Bussresan hem från jobbet igår blev en annorlunda upplevelse, minst sagt.
Halvvägs hem smäller någonting plötsligt till, och mängder av tjock mörk rök börjar spridas runt bussen.
Busschauffören stannar och ropar att alla måste gå av bussen.
Plötsligt skriker en kvinna till,
"Jag kan inte sprängas i luften nu, jag ska för fan utomlands imorgon"
(som om hon gärna hade sprängts i luften vilken anna dag som helst)
Och med de orden tar hon sin resväska och springer ut, och stannar inte förrän hon är ungefär 150 meter bort från bussen.
Vi andra tar det lite lugnare, går av bussen och ställer oss vid vägkanten.
Det sprutar någonting från bussens undersida, kanske bensin, kanske något annat.
Det står i alla fall klart att någonting har exploderat och forsar ut över vägen.
Busschauffören berättar att det snart kommer en annan buss och hämtar oss.
Jag sätter mig på marken och leker "älskar-älskar inte" med prästkragarna som växer runtomkring.
Kvinnan som ska utomlands sitter ensam långt bort på in resväska och pratar i telefon.

Efter en halvtimme kommer en extrabuss och hämtar upp oss.
Den trasiga bussen lämnar vi kvar, det rinner fortfarande någonting ur den, och den mörka röken ligger fortfarande som ett moln runtomkring, dock ett mindre moln än tidigare.
Ingen vet riktigt vad som har hänt, först trodde vi alla att ett däck exploderade, men alla däcken var hela.
Imorse var bussen borta, det enda tecknet på det som hände igår var en stor mörk pöl som täckte asfalten.

Klart du ska kommentera

Kommentera inlägget här:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min E-postadress är: (publiceras ej)

Min blogg/hemsida heter:

Jag ville bara säga att:

Trackback
RSS 2.0